Kierunek: Informatyka | Tryb: Stacjonarne |
Nazwa modulu: Podstawy programowania II |
Warunki wstępne:Podstawy programowania I |
Cele kształcenia:Potrafi rozwiązać zadania podlegające algorytmizacji w oparciu o paradygmat programowania obiektowego; |
Efekty ksztalcenia: | Kod efektu kierunkowego: K1I_W04; |
EK1: Posiada praktyczną umiejętność programowania w języku Java z wykorzystaniem klas standardowych i generycznych, bibliotek Javy oraz interfejsem tekstowym lub graficznym. |
Forma i tresci ksztalcenia |
Wykład - Podstawowe koncepcje programowania obiektowego. Historia i terminologia Javy. Zintegrowane środowisko programistyczne. Programy demonstracyjne. ;Podstawowe elementy języka Java: typy danych, zmienne, operatory, łańcuchy, wejście/wyjście.;Podstawowe elementy języka Java: przepływ sterowania, wielkie liczby, tablice.;Klasy i obiekty. Używanie klas predefiniowanych. Definiowanie własnych klas. Pola i metody statyczne. Parametry metod. Konstruowanie obiektów. Pakiety. Ścieżka klas.;Podstawy dziedziczenia. Klasy, podklasy, nadklasy. Klasa bazowa Object. Osłony obiektów i autoboxing. Klasy wyliczeniowe. ;Interfejsy. Klonowanie obiektów. Interfejsy a sprzężenie zwrotne. Klasy wewnętrzne. Klasa proxy;Wprowadzenie do pakietu Swing. Komponenty i kontenery. Menedżery układu Tworzenie i pozycjonowanie ramki. Wyświetlanie informacji w komponencie. Figury 2D. Kolory. Czcionki. Wyświetlanie obrazów.;Podstawy obsługi zdarzeń. Klasy zdarzeń. Interfejsy obiektów nasłuchujących. Wykorzystanie modelu delegacji zdarzeń.;Kolekcje. Interfejsy kolekcyjne. Konkretne klasy kolekcyjne. Algorytmy z wykorzystaniem kolekcji. ;Typy generyczne. Metody i klasy generyczne. Kolekcje generyczne.;Postawy programowania wielowątkowego.;Kolokwium - sprawdzian pisemny; |
Ćwiczenia laboratoryjne - Wprowadzenie, informacja nt. warunków zaliczenia przedmiotu. Uruchamianie demonstracyjnych programów/projektów w środowisku IDE ;Rozwiązywanie praktycznych zadań z wykorzystaniem predefiniowanych typów danych, operatorów i instrukcji sterujących;Rozwiązywanie praktycznych zadań z wykorzystaniem predefiniowanych klas Java;Sprawdzian praktyczny (kolokwium 1);Rozwiązywanie praktycznych zadań z wykorzystaniem klas abstrakcyjnych i interfejsów;Rozwiązywanie praktycznych zadań z wykorzystaniem kolekcji standardowych i generycznych;Rozwiązywanie praktyczych zadań z wykorzystaniem GUI Swing;Sprawdzian praktyczny (kolokwium 2); |
Metody ksztalcenia: Wykład tradycyjny z wykorzystaniem komputera i slajdów; Wykład - kartkówki; Ćwiczenia laboratoryjne - dyskusja rozwiązań zadań; Ćwiczenia laboratoryjne - dwa sprawdziany (kolokwia) praktyczne; Konsultacje; Praca własna - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych; Praca własna - samodzielne studia i przygotowanie do kolokwium (wykład); |
Metody sprawdzania osiągnięcia efektów kształcenia
- ocena podsumowująca: Średnia ważona z ocen OF1, OF2 i OF3; Średnia ważona z ocen OF4 i OP1 (OF4 i OP1 muszą być pozytywne); |
Liczba punktow ECTS: 5 |
Nakład pracy studenta (godz.) : 155 |
Forma zajęc | Liczba godzin według planu studiów |
Wykład | 30 |
Ćwiczenia laboratoryjne | 30 |
Autor programu dla modułu kształcenia: dr inż. Zbigniew Fryźlewicz |
Język modulu: polski |