KARTA MODUŁU KSZTAŁCENIA
Kierunek: InformatykaTryb: Stacjonarne
Nazwa modulu: Techniki mikroprocesorowe i systemy wbudowane
Warunki wstępne:Zaliczone kursy: Architektura komputerów, Podstawy programowania
Cele kształcenia:Zaznajomienie studentów z podstawowymi elementami, zasadą budowy i pracy systemów mikroprocesorowych, wprowadzenie w tematykę projektowania systemów mikroprocesorowych jako autonomicznych układów sterowania. ; Wprowadzenie słuchaczy w tematykę filozofii i tworzenia systemów wbudowanych.; Nauka uruchamiania prostych modułowych systemów mikrokomputerowych o zdefiniowanej strukturze – podstawy programowania mikrokontrolerów. ; Nabycie umiejętności programowania algorytmów sterowania dla wybranych zagadnień oraz programowania i uruchamianie systemów MMI.;
Efekty ksztalcenia:Kod efektu kierunkowego: K1I_W16;K1I_U03;K1I_W12;K1I_W06;
EK1: EK1: ma elementarn± wiedzę w zakresie systemów wbudowanych, przetwarzania danych w czasie rzeczywistym
EK2: EK2: umie przygotować założenia projektowe systemu informatycznego, potrafi opracować dokumentację dotycz±c± realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawieraj±cy omówienie wyników realizacji tego zadania
EK3: EK3: ma wiedzę w zakresie podstawowych technik komunikacji człowiek-komputer,
EK4: EK4: ma uporz±dkowan± wiedzę w zakresie architektury komputerów, w szczególno¶ci warstwy sprzętowej
Forma i tresci ksztalcenia
Wykład - Wprowadzenie: krótka historia procesorów, architektura von Neumanna i harwardzka, genealogia mikrokontrolerów;Procesor, podstawowe pojęcia, budowa, architektura systemu procesorowego.;Omówienie innych elementów systemu procesorowego oraz metod ich obsługi;Mikrokomputery jednoukładowe: pojęcie, budowa, sposób działania, lista rozkazów, odmiany/ przegląd;Sposoby łączenia podzespołów systemu mikroprocesorowego;Sposoby obsługi podzespołów wbudowanych i zewnętrznych / przykłady programowania;Wykorzystanie SM – urządzenia dodatkowe;Przegląd zastosowań;Systemy wbudowane: definicje, cechy, wymagania, budowa systemu, przykłady;
Ćwiczenia laboratoryjne - Wprowadzenie, zapoznanie ze ¶rodowiskiem pracy;Uruchamianie, ¶ledzenie, analiza przykładowych programów w zdefiniowanej strukturze.;Wybór, omówienie zagadnienia problemowego.;Analiza problemu, projektowanie rozwi±zania.;Kodowanie i uruchamianie rozwi±zania;
Metody ksztalcenia: wykłady; laboratoria; rozwi±zywanie problemu;
Metody sprawdzania osi±gnięcia efektów kształcenia - ocena podsumowuj±ca: ¦rednia ważona ocen forumj±cych ;
Liczba punktow ECTS: 2
Nakład pracy studenta (godz.) : 50
Forma zajęcLiczba godzin według planu studiów
Wykład30
Ćwiczenia laboratoryjne15
Autor programu dla modułu kształcenia:
Język modulu: