Kierunek: Finanse i Zarządzanie w Przedsiębiorstwie | Tryb: Stacjonarne |
Nazwa modulu: Współczesna makroekonomia |
Warunki wstępne:znajomość podstawowych pojęć z zakresu makroekonomii |
Cele kształcenia:zapoznanie z teorią współczesnej makroekonomii; rozumienie wpływu czynników makroekonomicznych na otoczenie gospodarcze; |
Efekty ksztalcenia: | Kod efektu kierunkowego: K2FZ_W01 K2FZ_W04;K2FZ_U01 K2FZ_U05; |
EK1: Posiada rozszerzoną wiedzę o zjawiskach gospodarczych w skali makroekonomicznej, zna modele stosowane do analizy rzeczywistości gospodarczej |
EK2: Potrafi analizować i wyjaśniać zjawiska gospodarcze |
EK3: Potrafi ocenić makroekonomiczne aspekty zmian zachodzących w gospodarce i wyciągać z nich wnioski |
Forma i tresci ksztalcenia |
Wykład - Współczesna makroekonomia, rachunek makroekonomiczny, mierniki wzrostu, wady i ograniczenia PKB;Składniki popytu globalnego; konsumpcja, oszczędności, inwestycje;Pieniądz, funkcje i miary pieniądza, mnożnik kreacji pieniądza, polityka monetarna, polityka fiskalna;Model IS-LM w gospodarce otwartej;Model AS-AD;Gospodarka otwarta, bilans płatniczy, kursy walutowe; |
Ćwiczenia - Metody mierzenia podstawowych kategorii makroekonomicznych, interpretacja mierników, gospodarka kraju na tle świata;Konsumpcja, oszczędności, inwestycje;Pieniądz, popyt i podaż na rynku pieniądza, polityka monetarna, banki komercyjne i Bank Centralny, stopy procentowe;Budżet państwa, polityka fiskalna;Koncepcja krzywej Phillipsa i jej krytyka;Analiza zależności w modelu IS-LM;Skutki polityki makroekonomicznej w oparciu o model AS-AD;Bilans płatniczy;Kolokwium; |
Metody ksztalcenia: wykład multimedialny; dyskusja, zajęcia problemowe z rozwiązywaniem przykładów; |
Metody sprawdzania osiągnięcia efektów kształcenia
- ocena podsumowująca: kolokwium z ćwiczeń; egzamin pisemny; |
Liczba punktow ECTS: 4 |
Nakład pracy studenta (godz.) : 100 |
Forma zajęc | Liczba godzin według planu studiów |
Wykład | 15 |
Ćwiczenia | 30 |
Autor programu dla modułu kształcenia: dr Bogumiła Wątorek |
Język modulu: polski |