KARTA MODUŁU KSZTAŁCENIA
Kierunek: Zarządzanie i Inżynieria ProdukcjiTryb: Stacjonarne
Nazwa modulu: Przedmiot kierunkowy do wyboru B
Warunki wstępne:matematyka wyższa – elementy równań różniczkowych, fizyka, mechanika i wytrzymałość. mechanika płynów z termodynamiką, elektrotechnika, informatyka
Cele kształcenia:Poznanie i zrozumienie istoty modelowania jako formy działalności inżynierskiej, poznanie metodologii modelowania, upraszczania rzeczywistych obiektów założeniami upraszczającymi, opis modeli równaniami różniczkowymi i sposoby rozwiązywania ich metodami numerycznymi. ; Poznanie programu komputerowego MATLAB-SIMULINK;
Efekty ksztalcenia:Kod efektu kierunkowego: K1ZIP_W01;K1ZIP_W08;K1ZIP_W10;K1ZIP_W20;
EK1: Posiada podstawową wiedzę o modelach i modelowaniu układów dynamicznych o różnej strukturze fizycznej: mechanicznej, elektrycznej, hydraulicznej, cieplnej a także ekonomicznej, demograficznej itp. Potrafi przystosować odpowiedni opis matematyczny i przygotować program symulacyjny
EK2: Potrafi opracować model matematyczny wybranego urządzenia lub maszyny dla przyjętych założeń (hipotez roboczych) upraszczających. Potrafi opracować i uruchomić komputerowy program symulacji (MATLAB/SIMULINK) oraz przygotować i zrealizować program badań modelowych. Na tej podstawie potrafi opracować wnioski odnośnie syntezt lub/i optymalizacji modelowanego obiektu
EK3: Potrafi numerycznie rozwiązać układ równań różniczkowych
EK4: Na podstawie otrzymanych wyników, jest w stanie ocenić poprawność uzyskanych wyników o raz interpretować zachowanie się rzeczywistego obiektu
Forma i tresci ksztalcenia
Wykład - Pojęcie modelu: modelowanie w technice.;Rodzaje modeli stosowanych w technice: graficzne, fizyczne, matematyczne;Analogie układów o różnej postaci fizycznej (chemicznej): mechanicznej , hydraulicznej, pneumatycznej, elektrycznej, cieplnej , chemicznej itp.;Pojęcie modelu matematycznego. Zasadnicze fazy procesu modelowania matematycznego.;Założenia upraszczające (hipotezy robocze) w modelowaniu matematycznym.;Zasady tworzenia modeli matematycznych w postaci układu równań różniczkowych i algebraicznych oraz ich schematów blokowych;Omówienie podstawowych bloków funkcjonalnych oraz zasad programowania w języku symulacyjnym MatLab/Simulink.;
Ćwiczenia - oscylator harmoniczny: wersja mechaniczna i wersja eklektyczna;zderzak machano-hydrauliczny;zawieszenie pojazdu samochodowego – układ dwumasowy;dynamika pantografu trakcji elektrycznej;akceleracja przekładni hydrostatycznej;problem ludzi śniegu (rzut poziomy);dynamika populacji – problem drapieżnika ofiary;elektrohydrauliczny wzmacniacz impulsowy;
Metody ksztalcenia: Wykład; Laboratorium komputerowe;
Metody sprawdzania osiągnięcia efektów kształcenia - ocena podsumowująca: Kolokwium ; Raport z pracy laboratoryjnej;
Liczba punktow ECTS: 4
Nakład pracy studenta (godz.) : 100
Forma zajęcLiczba godzin według planu studiów
Wykład15
Ćwiczenia15
Autor programu dla modułu kształcenia: dr inż. Henryk Chrostowski
Język modulu: polski