Kierunek: Zarządzanie i Inżynieria Produkcji | Tryb: Niestacjonarne |
Nazwa modulu: Zarządzanie rozwojem techniki |
Warunki wstępne:Podstawy projektowania inżynierskiego. Podstawy procesów produkcyjnych, Marketing |
Cele kształcenia:Zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z rozwojem techniki, prognozami i tendencjami rozwoju techniki na początku XXI wieku; Zaznajomienie się z pojęciami odkrycie, wynalazek, patent, innowacja, itp. oraz z instytucjonalnymi formami rozwoju innowacji technologicznych i ich transferem do gospodarki, zasadami i możliwościami finansowania postępu technicznego w przedsiębiorstwie; |
Efekty ksztalcenia: | Kod efektu kierunkowego: K1ZIP_W13;K1ZIP_U13;; |
EK1: Student posiada wiedzę o rozwoju cywilizacji technicznej i jej znaczenie dla życia społeczeństwa i jednostki ludzkiej. Rozumie mechanizmy rozwoju techniki jako synergii praw nauki, wiedzy technicznej i kreatywnych postaw. Posiada wiedzę o metodach kreatywnego generowania pomysłów i ich oceny, a także o instytucjonalnych formach relacji między nauką a gospodarką |
EK2: Potrafi przeanalizować rozwój produktu i technologii przy użyciu stosownych metod i technik. Posiada umiejętność oceny poziomu innowacyjności przedsiębiorstwa lub branży. Potrafi przeprowadzać sesje wybranych metod poszukiwania i oceny rozwiązań. |
EK3: Ma świadomość związku pomiędzy badaniami naukowymi, wiedzą techniczną i postawami twórczymi jako podstawą innowacyjnej gospodarki i ich wpływ na poziom rozwoju cywilizacyjnego. Posiada ugruntowane przekonanie, że procesami tymi można z powodzeniem zarządzać. |
Forma i tresci ksztalcenia |
Wykład - Elementy teorii systemów technicznych. Rozwój nauki i technologii a rozwój cywilizacji;Prognozy wybranych dziedzin ;Bioinżynieria i biotechnologia. Bionika i technika medyczna. Automatyzacja i robotyzacja. ;Pojęcia podstawowe: odkrycia, wynalazki, innowacje, patenty, wzory użytkowe, wdrożenia i transfer. Zarządzanie zasobami wiedzy. ;Kształtowanie kompetencji technologicznej. ;Miary strategii technicznej: intensywność badań i prac rozwojowych, inwestycje produkcyjne, sprzedaż nowych produktów, lean-manufacturing, aktywność patentowa. ;Programy B+R a strategie techniczne przedsiębiorstwa. ;Mapa rozwoju produktów i procesów technologicznych. Dynamika rynku a działalność B+R. ;Programy B+R dla pościgu technologicznego. ;Źródła i możliwości finansowania i dofinansowania działalności B+R w obszarze techniki. ;Normy i wymagania techniczne. ;Certyfikacja wyrobów i akredytacja instytucji. Wymagania i dyrektywy Unii Europejskiej. ; |
Ćwiczenia - Zajęcia seminaryjne w pierwszej części polega na analizie studium przypadków, przygotowane przez zespoły (3-4 osobowe) studentów;Druga część zajęć to przygotowanie w postaci procesu wdrożenia wybranego wynalazku lub próba zaplanowania rozwoju określonego wyrobu; |
Metody ksztalcenia: Wykład; Ćwiczenia seminaryjne; |
Metody sprawdzania osiągnięcia efektów kształcenia
- ocena podsumowująca: Kolokwium; Portfolio; |
Liczba punktow ECTS: 6 |
Nakład pracy studenta (godz.) : 144 |
Forma zajęc | Liczba godzin według planu studiów |
Wykład | 12 |
Ćwiczenia | 12 |
Autor programu dla modułu kształcenia: dr inż. Henryk Chrostowski |
Język modulu: polski |